Ceo svet budi se uz nju

Mnogi ljudi bez jutarnje šoljice kafe ne počinju dan, a neki ga ne smatraju uspešnim ako nisu popili bar 5, 10 ili čak 50 šoljica. Ukoliko sumnjate da ste zavisnik od ovog napitka, znajte da niste sami. Zapravo, neki od njih bili su geniji, verovatno jedni od najuspešnijih ljudi koji su ikada hodali planetom, a bili su potpuno ludi za kafom. Za većinu njih ste verovatno čuli po imenu ili delima koja ih proslavljaju, ali sigurno niste znali koliko su uživali u kafi.

Čuveni barokni kompozitor Johan Sebastijan Bah bio je značajan ljubitelj kafe, čak je napisao i kratku operu o ovoj svojoj opsesiji, još dok se kafa smatrala opasnim društvenim „porokom“.  Ludvig van Betoven je pio svoju kafu od tačno 60 zrna po šoljici. Čuveni kompozitor je bio opsednut svojom kafom toliko da bi svaki put ručno brojao tačno 60 zrna za svoj napitak. Bendžamin Frenklin je “visio” sa društvom u kafićima i pre nego što je to postalo popularno. Dok je živeo u Londonu, Frenklin je ispijao kafe u kafićima gde je održavao i političke sastanke, igrao šah i družio se ostalim ljubiteljima kafe. Čak mu je i pošta stizala u njegov omiljeni londonski kafić. Priča se i da je Volter pio i do 40-50 šoljica kafe dnevno. Poznati satiričar koji je napisao delo “Kandid”, možda je jedan od najvećih zavisnika od kafe u istoriji svetskih pijača, dok legenda kaže da je Onore de Balzak pio i do 60 šoljica kafe dnevno.

Verovatno ste već čuli za Arabiku i Robustu, ali da li znate svojstva ovih kafa?

Arabika je najpopularnija vrsta kafe, a mnogi pijači će verovatno reći da radije koriste ova zrna u pripremi napitka. Zrna arabike, koja se obično koriste za crnu kafu, imaju slađi, složeniji ukus koji možete piti bez dodataka drugih kafa. Iako planetarno popularna ova zrna čak nemaju toliko kofeina kao robusta. Iako je prva popularnija, robusta je jeftinija i jača. Zbog svog gorkog ukusa, obično ćete videti da se koristi za espreso napitke i u mešavini instant kafe. Ako vam ponedeljak ujutru pada teško, posegnite za šoljicom kafe koja će obilovati ovom vrstom. Visok sadržaj kofeina će vas odmah razbuditi i pokrenuti!

Kako kofein iz kafe zapravo utiče na naš organizam?

Kofein se prirodno nalazi u listovima i plodovima nekih od biljaka. Ima ga u kafi, crnom i zelenom čaju, kakau i energetskim pićima. Kako će vaš organizam reagovati na kofein zavisi od vaše telesne mase, zdravlja i metabolizma. Takođe, zavisi od toga da li je vaše telo naviklo da dobija redovne doze kofeina i koliko ga količinski unosite. Neka od istraživanja govore da je 400 mg dnevno ili manje prihvatljiva doza kofeina za prosečnog čoveka. Ako svakodnevno konzumirate istu količinu kofeina, vaše telo će vremenom razviti toleranciju na taj prag. Ako želite da smanjite količinu kofeina koju uzimate, najbolje je da unos redukujete polako.

Kofein deluje kao stimulans centralnog nervnog sistema. Kada dođe do našeg mozga, najuočljiviji efekat koji proizvodi je budnost. Konzumacijom kafe osećaćete se budnije i manje umorno zbog dejstva koje kofein ima na čoveka. Prvo dolazi u stomak, a onda dostiže svoje najviše nivoe u vašem krvotoku u roku od sat ili dva. Takođe, može dovesti do kratkog porasta krvnog pritiska. Smatra se da se ovaj efekat pripisuje ili povećanju adrenalina ili privremenom blokiranju hormona koji prirodno proširuju arterije. Kod većine ljudi nema dugotrajnog uticaja na pritisak, ali ako imate nepravilan srčani ritam, kofein ga može dodatno opteretiti.

Konzumiranje napitaka kao što je kafa, koja sadrži kofein, ne uzrokuje gubitak tečnosti koji je veći od unesene količine. Iako pića sa kofeinom mogu imati blagi diuretički efekat – što znači da mogu izazvati potrebu za mokrenjem – ne povećavaju rizik od dehidracije. Kofein može imati ometajući efekat na vaš san, tako što može produžiti vreme potrebno za uspavljivanje, remeteći tako bio ritam. Ako kafu popijete šest sati pre spavanja, najverovatnije neće uticati na vaš noćni odmor.

Svaki redovni pijač kafe vam može reći da kofein poboljšava budnost, koncentraciju, energiju, bistrinu i osećaj društvenosti. Na vama je da brinete o sebi i svom zdravlju putem konrolisnog unosa kofeina. Probudite svoju svest po pitanju prednosti i rizika uživanja u kafi.

 

Korisni linkovi:
https://www.huffpost.com/entry/famous-coffee-drinkers_n_5358495
https://www.healthline.com/health/caffeine-effects-on-body#Central-nervous-system

Podeli ovaj članak

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Kako još možeš da brineš o sebi

Tvoja vagina poručuje

Seciranje nečijeg izgleda pod reflektorima javnosti ili lupom radoznalih komšija postala je uobičajena stvar, što

Vreme je za Krcka

Spravice za krckanje oraha i drugih semena orašastih plodova koristile su se tokom svečanijih ručkova