“Dolce vita” ili previše šećera?

Bilo da ste esteta ili u žurbi, lepo pakovanje proizvoda sa obećavajućim ispisima privući će vašu pažnju i pozvati vas do rafa da ga preselite u svoju korpu, samim tim u život. Zaustavite se, radi se o vašem zdravlju, zato savetujemo da odluku o kupovini prehrambenih artikala preispitate čitanjem deklaracije. Ako su sastojci odgovarajući, imaćete duplo zadovoljenje, estetsko i nutritivno.

Hrana se može podeliti u kategorije, a to su ugljeni hidrati, masti i proteini. Proteini su glavni građevinski blokovi tela, dok masti deluju kao proizvodi skladištenja viška. Uvek je dobro imati masan štek, jer ove masti obezbeđuju dodatne kalorije telu kad nam zatrebaju. Ugljeni hidrati su složeni molekuli napravljeni od agregacije jedne ili više vrsta jednostavnih šećera. Na deklaraciji, ugljeni hidrati predstavljaju ukupnu količinu šećera, skroba i vlakna u proizvodu. Zasebno obeleženi šećeri predstavljaju samo dodatne “brze” ugljene hidrate – monosaharide i disaharide.

Kada se sve bele kockice slože, dolazi se do boljeg razumevanja uloge šećera u prehrambenim proizvodima koje svakodnevno konzumiramo. Šećeri su jednostavni molekuli koji se oslobađaju u telu procesom varenja polisaharida skrobne hrane. Mogu se podeliti u dve kategorije, prema vrsti molekula prisutnih u strukturi, kao što su monosaharidi i disaharidi. Monosaharidi imaju jedan molekul šećera kao na primer glukoza ili dobar šećer, i fruktoza ili šećer na čije količine unošenja moramo paziti. Kada se dva molekula sličnih ili različitih vrsta monosaharida spoje, oni formiraju disaharid kao što su laktoza i saharoza. Monosaharidi se dalje klasifikuju kao tetroze, pentoze, heksoze i heptoze na osnovu broja atoma ugljenika prisutnih u njihovoj strukturi. Ako vam je u školi dobro išla geometrija, onda možete još bolje zamisliti ovu zavodljivu hemijsku strukturu.

Zdravstvene tvrdnje na upakovanoj hrani su dizajnirane da privuku vašu pažnju i ubede vas da je proizvod zdrav. Evo nekih od najčešćih tvrdnji i šta one znače:

Bez dodatog šećera – neki proizvodi su prirodno bogati šećerom. Činjenica da nemaju dodatog šećera ne znači da su zdravi. Možda su dodate i razne nezdrave zamene za šećer.

Sa malo kalorija – niskokalorični proizvodi moraju imati jednu trećinu manje kalorija od originalnog proizvoda istog brenda. Ipak, niskokalorična verzija jednog brenda može imati slične kalorije kao original drugog brenda.

Niskokalorično – ova oznaka obično znači da je masnoća smanjena po cenu dodavanja više šećera. Budite veoma oprezni i pročitajte listu sastojaka.

Low carb – nedavno je dijeta sa malo ugljenih hidrata povezana sa poboljšanjem zdravlja. Ipak, prerađena hrana koja je označena sa niskim sadržajem ugljenih hidrata obično je samo prerađena bezvredna hrana.

Ne zaboravite da šećer ima bezbroj imena, zato neki od proizvođača hrane koriste ovo u svoju korist tako što namerno dodaju mnogo različitih naziva šećera u svoje proizvode kako bi sakrili stvarnu količinu. Dakle, iako proizvod može biti pun šećera, on se ne pojavljuje nužno kao jedan od prva tri sastojka na deklaraciji kako bismo logično očekivali. Pazite na sledeće nazive za šećer na listama sastojaka: šećer od trske, invertni, kukuruzni zaslađivač, dekstran, melasa, sladni sirup, maltoza, dehidrirani sok od trske, kristalna fruktoza, dekstran, slad u prahu, etil maltol, koncentrat voćnog soka, galaktoza, glukoza, disaharidi, maltodekstrin…

 

Šećer ima i svoju ne tako slatku stranu…

Od šećera koža stari, jer razgrađuje kolagen i elastin u koži, koji čuva ćelije. Jedini pravi način do lepšeg izgleda je svesti unos šećera na minimum ili ga eliminisati u potpunosti. Šećer stvara zavisnost, jer stimuliše mozak da oslobodi dopamin, prirodnu supstancu koja u mozgu pokreće naše želje i potrebu za još belog. Šećer neutrališe naše “senzore” za prejedanje, deaktivirajući centar u mozgu koji to sprečava tako što oslobađa hormone kako bi signalizirali da smo siti.

Sladak život ne mora nužno da uključuje mnogo šećera, već taman. Visokim procentom šećera u proizvodu smatra se više od 22,5 grama od ukupne količine šećera na 100 grama, dok se nižom vrednošću šećera smatra proizvod koji sadrži 5 ili manje grama od ukupne količine šećera na 100 grama. Brinite o sebi tako da vam svaki dan bude sladak, poštujući preporučeni dnevni unos. Jedino tada ćete znati kakav ukus ima sreća.

Podeli ovaj članak

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email