Veganstvo i vegetarijanstvo – iza kulisa

Briga o sebi uvek podrazumeva i brigu o ishrani. Postoji mnogo vrsta dijeta i načina ishrane koje možemo poštovati. Među njima su i veganstvo i vegetarijanstvo. Ali, šta zapravo znače ovi načini ishrane?

Šta su vegetarijanstvo i veganstvo?

Svi znamo ključnu odliku vegetarijanstva i veganstva, one isključuju meso iz ishrane.Razlika između vegetarijanstva i veganstva je u tome da vegetarijanci ne jedu meso,mogu ribu i namirnice životinjskog porekla kao što su mleko i mlečni proizvodi i jaja.Veganstvo se smatra najrestriktivnijim vidom ishrane  zbog toga što pored mesa iz ishrane isključuje i jaja, ribu, mlečne proizvode, ali i med. I kod jednih i kod drugih ishrana je bazirana na namirnicama biljnog porekla.

Zbog čega se ljudi odlučuju na veganstvo ili vegetarijanstvo?

Razlozi su nekada religijski, nekada etički, a nekada i zdravstveni. Pored toga, veruje se da ovaj tip ishrane štiti i zdravstvenu sredinu jer se smanjuje potrošnja prirodnih resursa i emisija gasova sa efektom staklene bašte. Veganstvo i vegetarijanstvo su, takođe, povezani sa sprečavanjem određenih hroničnih bolesti. Tako je dokazano da veganska dijeta, na primer, pomaže da se bolje kontroliše nivo šećera u krvi.

Zbog ovog karakterističnog načina ishrane, vegani i vegetarijanci često imaju niži indeks telesne mase i niže nivoe ukupnog lošeg holesterola. Manji je i unos kalorija i masti, te je gubljenje telesne težine na ovaj način zdravije nego gubitak težine niskokaloričnom dijetom.

Međutim…

Mnogi prerađeni veganski i vegetarijanski proizvodi, poput onih koji predstavljaju zamenu za meso, sadrže određene količine aditiva i drugih sastojaka koji mogu biti štetni za naše zdravlje. Takođe, oba oblika ishrane mogu se povezati sa nekoliko nutritivnih nedostataka. Razlog tome jeste što biljne namirnice teško mogu nadoknaditi one hranljive materije koje su zastupljene u mesu i ribi. Tako, vegani i vegetarijanci mogu imati nedostatak gvožđa, cinka, vitamina B12, fosfora i omega-3 masnih kiselina,ukoliko ne unose dovoljne količine raznovrsnom biljnom ishranom.

Nedovoljne količine navedenih vitamina i minerala mogu dovesti do slabljenja imuniteta i zbog toga se preporučuje uzimanje suplemenata.

Šta je najvažnije?

Potrebna je posebna pažnja da se ishrana ne fokusira samo na ugljene hidrate. Zato je jako važno uključiti i neki izvor proteina i masti u svaki obrok. Takođe, bitno je da, ukoliko se odlučite na to da krenete sa ovakvim načinima ishrane, planirate svoje obroke. I imajte na umu da prelazak na vegetarijanstvo treba obaviti postepeno.

Dakle, iako vegetarijanstvo i veganstvo mogu imati određene benefite, oni predstavljaju režim ishrane na koji treba preći postepeno. Prilikom ovog prelaska trebalo bi slušati svoje telo i planirati dovoljan unos svih grupa nutrijenata uz suplementaciju. Pre svega brinite o sebi, svom zdravlju i imunom sistemu.

Podeli ovaj članak

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Kako još možeš da brineš o sebi

Za slobodu pokreta

Linija proizvoda za poboljšanje pokretljivosti i olakšanje bolnih stanja mišićno koštanog sistema. Pharmanova je obogatila liniju proizvoda za ublažavanje bola i bolju pokretljivost zglobova, koja sada pored NEM® kapsula ima i NEM® krem gel za lokalnu primenu.