34 Se – esencijalni mineral

Selen je hemijski element koji se u malim količinama nalazi i u našem organizmu. U velikim količinama, soli selena su otrovne, međutim male količine su neophodne za normalno funkcionisanje ćelija kod mnogih živih bića, uključujući životinje. Selen je zbog svojih korisnih dejstava na ljudski organizam sastojak mnogih multi vitaminskih preparata i drugih dijetetskih proizvoda. Prvi put ga je izolovao švedski hemičar Jacob Berzelius Jons 1817, a značaj selena za čoveka otkriven je tek 1957. Glavna je strukturna komponenta mnogih enzima kao što su glutation peroksidaza, tioredoksin reduktaza i dejodinaze. Ovi enzimi igraju važnu ulogu u antioksidaciji, reprodukciji, funkciji mišića i prevenciji tumora.

U prirodi  

U zemljištu, pojava selena je uglavnom posledica erozije stena koje sadrže selenite i selenide koji su povezani sa sulfidnim mineralima. Selen se nalazi u zemljištu u obliku elementarnog selena, kao što su selenatne soli i feri selenit ili u svom organskom obliku. Ovi anjonski oblici su visoko rastvorljivi, bio dostupni i potencijalno toksični. Vulkanska tla i granit su siromašni selenom, dok su zemljišta sedimentnih stena bogata selenom. Generalno, selen ima tendenciju da bude koncentrisan u zemljištima najsušnijih regiona sveta. Ova zemljišta se nalaze u planinskim zemljama severne Evrope, kao što su Finska, Švedska i Škotska. Organski oblici nastaju uglavnom raspadanjem biljaka koje akumuliraju selen. Selen se takođe nalazi u vodi. Potiče iz atmosferskih naslaga ili drenaže zemljišta i podzemlja koja su prirodno bogata selenom.

U hrani

Sadržaj selena u žitaricama i povrću uglavnom zavisi od sadržaja selena u odgovarajućim zemljištima. Povrće kao što su repa, grašak, pasulj, šargarepa, paradajz, cvekla, krompir i krastavci sadrže najviše selena. Beli luk, špargle, kupus, brokoli, slačica takođe efikasno akumuliraju selen kada se uzgajaju na zasićenim zemljištima. Voće uglavnom sadrži samo male količine selena, dok brazilski orasi imaju visok nivo proteina i poznati su po veoma visokim koncentracijama selena. Slično tome, sadržaj selena u hrani životinjskog porekla varira u zavisnosti od bogatosti ishrane ovih životinja. Isto tako, količina selena u mesima kojima se hranimo zavisi od ishrane životinja.

U organizmu

Selen je esencijalna komponenta selenoproteina koji igra važnu ulogu u mnogim biološkim funkcijama, kao što su antioksidativna odbrana, formiranje tiroidnih hormona, sinteza DNK, plodnost i reprodukcija kod čoveka. Selen se u organizmu može pretvoriti u različite metabolite. Neki, poput metilselenola, igraju ulogu u prevenciji raka. Selen takođe ima ulogu, pored vitamina E, u funkciji mišića tako što poboljšava izdržljivost i oporavak i usporava proces starenja.

Selen se može naći u velikim količinama u slezini, jetri i limfnim čvorovima. Pokazalo se da selen stimuliše stvaranje antitela i aktivnost pomoćnih T ćelija zajedno sa citotoksičnim T i NK ćelijama koje imaju centralnu ulogu u ćelijskom imunitetu, uključujući imunološke i inflamatorne odgovore. Dva stanja su povezana sa teškim nedostatkom selena: Kešanova bolest, vrsta kardiomiopatije ili bolesti srčanog mišića, Kašin – Bekova bolest, oblik osteoartritisa. Simptomi nedostatka ovog minerala u organizmu su mučnina, povraćanje glavobolje, promenjeno mentalno stanje, konfuzija, osećaj letargije, konvulzije, stanje kome…

Važno je obezbediti preporučeni dnevni unos selena kako bi se obezbedio pravilno funkcionisanje organizma. Suplementi selena pružaju jačanje imunološke funkcije, poboljšanje zdravlja kose i noktiju i rada štitne žlezde. Ponekad se kombinuju sa drugim vitaminima i antioksidansima kao što su vitamin E ili C. Selen i Cink jedni su od najmoćnijih antioksidanata koji vam garantuju najbolju moguću odbranu vašeg zdravlja! Ovaj mineral najčešće nedostaje starijima, pušačima i osobama sa hipotireozom, a prekomerni unos alkohola ili dugogodišnja terapija kontraceptivnim pilulama takođe mogu dovesti do manjka. Može se nadomestiti zdravom ishranom, budući da su meso, morski plodovi, riba i integralne žitarice po pravilu bogati izvori selena. U stalnoj borbi koja se u organizmu vodi između štetnih činilaca i odbrambenih snaga, suplementi mogu biti od presudnog značaja. Brinite o sebi svim raspoloživim snagama.

 

Više o selenu i njegovoj važnosti po naš organizam pronađite u nekom od prethodnih blog tekstova:
Brinite o štitnoj žlezdi
Imunitet je prioritet!
Selen + Zn kapsule

Podeli ovaj članak

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email