KAKO DA NAUČIŠ DA BRINEŠ O SEBI

U poslednje vreme sve češće, na kraju razgovora s dragom osobom, u potpisu mejla ili u običnoj poruci, čujemo ili uputimo kratko, tiho, ali brigom ispunjeno: „Čuvaj se!“ Šta danas znači brinuti o sebi? Da li je ta briga rezervisana za vanredna stanja ili treba da bude deo našeg odnosa prema sebi uvek I svuda? U čemu se ta briga ogleda i kako da je praktikujemo?

Šta je briga o sebi, a šta ona nije?

Briga o sebi je svaka aktivnost koju radimo kako bismo se pobrinuli za svoje mentalno, emocionalno i fizičko zdravlje. Iako ova gotovo školska definicija u teoriji zvuči jednostavno, u svakodnevnom životu je često previdimo. Svi mi veći deo dana provedemo skačući s jedne na drugu obavezu na dugom spisku stvari koje pokrivaju posao, porodicu, prijatelje, kuću i tako veče dočekamo potpuno izmoreni i prazni. Ne deluje primamljivo tom dugom spisku dodati još jednu stavku brige o sebi.

Srećom, briga o sebi je mnogo više od malog praznog kvadrata koji štikliramo između poslatog mejla i prostiranja veša. Kao i mnogo više od puke fraze pop psihologije, penušave kupke ili odluke da častiš sebe omiljenom poslasticom. To je stav prema sebi, koji boji i vuče sva naša dela. Brinuti o sebi znači podesiti sopstveni radar tako da čuješ svoje telo i emocije, razumeš sopstvene potrebe i voliš sebe dovoljno da se za njih pobrineš. To nisu samo prijatne hedonističke aktivnosti, već naprotiv često dosadne obaveze ili odluke koje nas ispune strahom, ali su dobre za nas na duže staze. Brineš o sebi kada zakažeš sistematski pregled ili kada skuvaš nešto zdravo, iako je lakše to odložiti i prirediti sebi neki trenutni užitak.

Zašto je briga o sebi najvažnija životna lekcija?

Odgovor na ovo pitanje isprva je očigledan. Dolazi u izrekama i floskulama poput one čuvene: „Ako nisi dobar za sebe – nisi ni za druge.“ I iako u ovome naravno ima istine, briga o sebi važna je prvenstveno zbog nas samih, ne zbog tih pomenutih drugih.

To je zato što je ona ključ prevencije, a prevencija ključ zdravlja –  i fizičkog i psihičkog. Pratiti sebe i svoje telo znači ne dopustiti da mala neprijatnost preraste u tegobu i bolest. Znači ne čekati crveni alarm već biti u stalnom dosluhu sa komandama. Brinuti o sebi je najvažnija životna lekcija jer znači preuzeti odgovornost za sopstveno dobrostanje, za svoje zdravlje. Ne tražiti izgovore, niti krivce, već samo vreme i načine da se posvetiš svom telu i duši. Što nas dovodi do pitanja…

Kako brigu o sebi uvesti kroz svakodnevne navike?

Prvi korak je stanje uma: dešava se kada shvatiš da sebe ne moraš stalno ispočetka da popravljaš, već da o sebi strpljivo i istrajno vodiš računa.

Drugi korak je upoznati sebe: jer svako od nas dolazi sa svojim „uputstvom za upotrebu“. A ako je tvoje uputstvo zatureno ili retko kad otvoreno, trebaće vremena da naučiš šta koji signal znači.

Treći korak je edukacija: nakon što naučiš da osluškuješ svoje telo, treba da naučiš i šta treba da mu pružiš i zašto. Da razumeš koji vitamin, šta na tanjiru i  kakva aktivnost će ti doneti dobro. I učiniš da ti zdrava odluka pređe u naviku.

Mi smo tu da ti brigu o sebi olakšamo. Da ti na prvom koraku damo vetar u leđa, na drugom podršku i znanje, a na trećem mapu, kompas i konkretne savete.

Brini o sebi. A mi ćemo o tebi.

Podeli ovaj članak

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Kako još možeš da brineš o sebi

NAJPOZNATIJI VITAMIN IMUNITETA

Sigurno najslavniji od svih vitamina, nezamenljivi saveznik u borbi protiv virusa i bakterija, sadržan čak i u starom bakinom savetu da pijemo čaj sa limunom tokom prehlade. Vitamin C poznat je i kao „vitamin imuniteta“, i to sa razlogom.

MINERALI U BORBI PROTIV VIRUSA

Da li ste znali da 16 različitih, esencijalnih minerala igra ključnu ulogu u vitalnim ćelijskim procesima svakog dana? Svaki od njih obično ima više funkcija u organizmu, često i ne tako usko povezanih.