NEDOSTATAK GVOŽĐA – NEDOSTATAK SNAGE

Gvožđe je mineral na vrlo važnoj misiji – da gradi hemoglobin, koji pak prenosi kiseonik kroz naše telo i pomaže mišićima da ga koriste i skladište. Šta se dešava kada su zalihe na minimumu, kako se telo nosi sa anemijom i kako je pobediti?

Gvožđe je jedan od najvažnijih minerala za zdravlje čoveka i nažalost najčešći mineral koji mu nedostaje. Nizak nivo gvožđa neminovno znači i nizak nivo eritrocita, tj. crvenih krvnih zrnaca, a eritrociti koje telo uspe da proizvode su manji i slabašniji. To je zato što je gvožđe neophodno da bi se stvorio hemoglobin, protein u crvenim krvnim zrnicama koji im zapravo omogućava da raznose kiseonik kroz telo. Ako nema gvožđa, nema ni hemoglobina, što dalje znači da vaše telo neće dobijati dovoljno kiseonika za normalan rad. Ukoliko su deficiti ozbiljniji, nastupa anemija. Iako postoje brojne vrste anemija, najčešća je upravo sideropenijska, uzrokovana nedostatkom gvožđa. Stoga hajde da vidimo kako da do nje ne dođe.

Kako dolazi do nedostatka gvožđa?

Prvi i najočigledniji uzrok nedostatka jeste loša ishrana ili restriktivna dijeta. No, kako uopšte treba da izgleda tanjir osobe koja ima dobre nivoe gvožđa? Za odgovor na to pitanje važno je znati da postoje dva glavna tipa izvora gvožđa: HEM gvožđe, koje dolazi iz hemoglobina, dakle iz životinjskih izvora, i NEHEM, koje dolazi iz biljni izvora. HEM gvožđe se unosi putem džigerice, govedine, ribe i morskih plodova, a naše telo ga apsorbuje mnogo lakše i efikasnije. S druge strane, neki od najboljih biljnih izvora – poput pasulja, spanaća, lana, koprive, koštunjavog i orašastog voća – često sami po sebi nisu dovoljni, zbog čega vegani i vegetarijanci češće imaju deficit gvožđa od mesojeda.

No, čak i ako unosimo sasvim dovoljno gvožđa i to iz kvalitetnih izvora, može da se desi da zbog drugih faktora apsorpcija bude slaba i neadekvatna. Zato je drugi uzrok deficita – krvarenje. To mogu biti krvarenja  koja su nam poznata i očigledna poput hemoroida ili obilnijih menstruacija, ali i sitnija, unutrašnja krvarenja kojih nismo ni svesni, poput raznih poteškoća sa digestivnim traktom. Kako takve tegobe sa sobom nose stalan gubitak gvožđa, trebalo bi najpre njih sanirati a potom se postarati da unosimo veću količinu minerala od prosečne i preporučene.

Pored ova dva uzroka, postoje i stanja koja sa sobom nose pad gvožđa, a to su adolescencija zbog ubrzanog rasta i trudnoća, zbog toga što razvoj ploda crpi majčine zalihe.

Kako ništa u organizmu nije sasvim jednostavno, i u anemiji učestvuje više činilaca. Jedan važan faktor anemije je i feritin – svojevrsni depo gvožđa u organizmu. Feritin vezuje gvožđe koje nije odmah iskorišćeno za izgradnju hemoglobina i skladišti ga u jetri, slezini i koštanoj srži. Nizak feritin može rano ukazati na to da se zalihe gvožđa smanjuju i može ubrzati odluku o terapiji.

Osim feritina, važnu ulogu igraju i vitamin B12, vitamin C i folna kiselina. Vitamin B12, koji postoji samo u životinjskim izvorima (meso, mleko, jaja), neophodan je za pravilan razvoj eritrocita. Hroničnog nedostatak ovog vitamina najčešće znači da je i eritrocita malo, a da postojeći nisu sposobni da prenesu dovoljne količine kiseonika. Folna kiselina je vitamin B kompleksa i koenzim koji učestvuje u stvaranju novih eritrocita, a vitamin C pospešuje apsorpciju gvožđa.

Kako prepoznati anemiju?

Simptomi nedostatka gvožđa zavise od ozbiljnosti deficita, od uzrasta i opšteg zdravstvenog stanja. Svakako ako osećate hronični umor, vrtoglavicu, brzo se zamarate već pri laganim aktivnostima, primetite opadanje kose ili da su vam ruke i noge hladnije, preporučuje se da uradite analizu krvi.

Nedostatak gvožđa prepoznaćete i po slabljenju imunog sistema. Što telo ima slabiji dotok kiseonika, to je njegov organizam slabiji, a samim tim i njegova sposobnost da se odbrani od virusa i infekcija. Stoga je naročito važno da u sezoni virusa pazimo da naše telo dobija dovoljno ovog minerala.

Ukoliko se odlučite na analize, preporuka je da proverite nivo gvožđa, feritina, folata i vitamina B12. Takođe, vrednosti MCV, MCH i MCHC koji su deo standardne krvne slike reći će vam nešto više o kvalitetu crvenih krvnih zrnaca.

Kako podići nivoe gvožđa?

Kao što smo već istakli, za sintezu hemoglobina i eritrocita, osim gvožđa organizmu su neophodni i vitamin B12, kao i folna kiselina. Njihovim udruženim delovanjem obezbedićete normalan transport kiseonika u telu, podići imunitet i povećati energiju.

Zato što treba uneti raznovrsne oligoelemente, raznovrsna ishrana se preporučuje kao glavni način da povratite snagu organizmu. Ukoliko niste sigurni da unosite baš sve što je potrebno kroz svakodnevne obroke, a osećate da vam nedostaje nalet snage i jači imunitet, preporuka je da se oslonite na suplemente koji objedinjuju sve navedene, neophodne minerale i vitamine.

Jer brinuti o sebi znači osetiti kad nam snaga nedostaje i preduzeti sve što je potrebno da je povratimo.

Podeli ovaj članak

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Kako još možeš da brineš o sebi

NAJPOZNATIJI VITAMIN IMUNITETA

Sigurno najslavniji od svih vitamina, nezamenljivi saveznik u borbi protiv virusa i bakterija, sadržan čak i u starom bakinom savetu da pijemo čaj sa limunom tokom prehlade. Vitamin C poznat je i kao „vitamin imuniteta“, i to sa razlogom.

MINERALI U BORBI PROTIV VIRUSA

Da li ste znali da 16 različitih, esencijalnih minerala igra ključnu ulogu u vitalnim ćelijskim procesima svakog dana? Svaki od njih obično ima više funkcija u organizmu, često i ne tako usko povezanih.