ZAŠTITNIK NAŠEG ZDRAVLJA

U svetlu pandemije i opasnosti od virusnih infekcija, mnogi lekari i farmaceuti istakli su u prvi plan značaj cinka za jačanje imuniteta. Hajde da se bliže upoznamo sa njegovim supermoćima i savetima koji će nam pomoći da ga uvrstimo u svaki dan.

Šta je cink?

Iako je ovaj esencijalni mineral u našem organizmu prisutan tek u tragovima od svega tri do pet grama, njegov značaj je ogroman. Doprinosi stvaranju preko 200 enzima, neophodan je za mnoge metaboličke procese i uključen je u sintezu DNK i proteina. Naš organizam ga ne sintetiše i to koliko ga imamo direktno zavisi od naše ishrane i suplementacije. Upravo zato nedostatak cinka nije tako retka pojava.

Kako prepoznati nedostatak cinka?

Budući da je uloga cinka mnogostruka, njegov nedostatak može imati brojne simptome. Neki od njih su:

  • slabljenje imuniteta
  • hronični umor
  • otežano zarastanje rana
  • česta dijareja
  • smanjen apetit
  • gubitak čula ukusa i mirisa
  • nervna napetost ili usporenost
  • opadanje kose
  • krhki nokti
  • suva koža ili dermataloške promene
  • smanjen libido
  • smanjenje plodnosti

Ukoliko se prepoznajete u ovim simptomima, svakako posetite lekara i potražite mišljenje o mogućoj suplementaciji. 

Cink kao saveznik u borbi protiv virusa

Iako su njegove funkcije brojne, cink je pre svega snažni imunoregulator. Naučno je dokazano da unošenjem cinka već na prve znake prehlade, skraćujemo trajanje bolesti i pospešujemo imuni odgovor. U čemu je njegova čudotvorna moć? Upravo u ključnoj ulozi koju igra u lokalizovanju i sprečavanju širenja upale, time što zapravo “zaustavlja put” inficiranim ćelijama.

Osim što direktno sprečava širenje infekcije, cink jača naš imunitet i posredno. Kako je imuni sistem zapravo sprega brojnih procesa u organizmu, važno je znati da skoro svaki sistem organa zavisi od cinka. On podstiče normalno funkcionisanje sistema organa za disanje, za varenje, utiče na čula ukusa, mirisa i vida i učestvuje u razgradnji ugljenih hidrata, masti i proteina.  Ujedno je i ključan za normalan rad oko 300 enzima u telu, čime suštinski utiče na metabolizam na ćelijskom nivou. Time što podstiče sve te procese, on čini organizam jačim i spremnijim na odbranu.

Cink kao mineral

Da li ste znali da je ovaj moćni nutrijent poznat i kao mineral lepote? Njegovo blagotvorno dejstvo na izgled kose i kože poznato je od davnina, a i dan danas ovaj mineral je čest sastojak preparata za negu kose i kože.

Stoga ne čudi što je nedovoljna koncentracija cinka u organizmu jedan od glavnih uzroka opadanja kose, peruti i gljivičnih oboljenja. Nasuprot tome, idealni unos cinka daje kosi čvrstinu i bujnost.  Pored toga, cink i našu kožu čini lepšom, elastičnijom i zdravijom, sprečavajući njeno lako isušivanje i beživotni izgled.

Količina i izvori

Koliko  cinka nam je potrebno za normalno funkcionisanje i jačanje imuniteta zavisi od godina, pola i životnih navika. Ipak, prema zvaničnim podacima, trudnicama i dojiljama preporučuje se 12 mg dnevno, odraslim muškarcima je potrebno oko 11 mg, dok je ženama potrebno oko 8 mg. Ni u kom slučaju ne treba unositi više od 40 mg cinka dnevno, na šta će vas i  telo upozoriti mučninom, povraćanjem, dijarejom i glavoboljom.

Cink unosimo putem hrane, prevashodno kroz namirnice životinjskog porekla, poput crvenog mesa, jaja i mlečnih proizvoda. Činjenica da su ove namirnice obično najbogatiji izvor cinka objašnjava zašto vegetarijanci i vegani često imaju deficit. Svakako mogu probati da taj manjak nadoknade kroz biljne izvore cinka, poput bundevinih semenki, integralnih žitarica, indijskog oraha, leblebija, kakaa, susama i pečurki.

Pored zdrave ishrane, jedan od najsigurnijih načina da telu pružimo sve benefite cinka i ojačamo imuni sistem naročito u sezoni virusa  jeste da izaberemo suplementaciju. Jedna velika prednost toga je što je cink moguće i čak preporučljivo kombinovati sa drugim mineralima i vitaminima za još bolje efekte po naše zdravlje.

Vitamin C i cink udruženim snagama delotvornije jačaju organizam kada nam je to brzo potrebno i podstiču regeneraciju kože i kose kroz pojačano lučenje kolagena. Sa druge strane u najčešćoj kombinaciji sa selenom, cink dobija pun zamah u dugotrajnom podizanju imunog štita i pritom blagotvorno utiče na reproduktivno zdravlje.

Koji god način odaberete, jedno je sigurno: cink je nezamenljiv saveznik ako želite da brinete o sebi.

Podeli ovaj članak

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Kako još možeš da brineš o sebi

NAJPOZNATIJI VITAMIN IMUNITETA

Sigurno najslavniji od svih vitamina, nezamenljivi saveznik u borbi protiv virusa i bakterija, sadržan čak i u starom bakinom savetu da pijemo čaj sa limunom tokom prehlade. Vitamin C poznat je i kao „vitamin imuniteta“, i to sa razlogom.

MINERALI U BORBI PROTIV VIRUSA

Da li ste znali da 16 različitih, esencijalnih minerala igra ključnu ulogu u vitalnim ćelijskim procesima svakog dana? Svaki od njih obično ima više funkcija u organizmu, često i ne tako usko povezanih.