D3 rezerve od severa do juga

Vitamin D je vitamin sunca koji se proizvodi na Zemlji više od 500 miliona godina. Naziv je generičko ime za deset sterola, a dva najvažnija su: ergokalciferol (vitamin D2) i holekalciferol (vitamin D3). Ljudski organizam preko kože može sintetisati provitamin D3 i fotohemijski ga pretvoriti u vitamin D3, izlaganjem kože sa UV zracima, a za ovaj proces je potrebno 3 – 4 dana. Na sintezu vitamina D izazvanu suncem u velikoj meri utiču godišnje doba, doba dana, geografska širina, nadmorska visina, zagađenje vazduha, pigmentacija kože, upotreba kreme za sunčanje i čovekova dob.

Ali, šta da rade ljudi koji žive u severnim hladnim zemljama ili svi ostali tokom dugih i hladnih zima?

Život u severnom delu sveta, čak i iznad arktičkog kruga, pruža malo ili nimalo izlaganja suncu tokom zimskih meseci. U Švedskoj, značajno povećanje učestalosti preloma kuka naučnici su povezali sa stepenom povećanja geografske širine, što ukazuje na mogućnost interakcije severnije geografske širine i niskog nivoa vitamina D, uzrokujući lošije zdravlje. Nedostatak vitamina D i život na višim geografskim širinama povećava rizik od mnogih hroničnih bolesti uključujući auto imune bolesti, neke vrste raka, kardio-vaskularne bolesti, zarazne bolesti, šizofreniju i dijabetes tipa 2. Život u uslovima sa malo sunčeve svetlosti iziskuje obogaćivanja hrane vitaminom D3, primenu razumnih preporuka za izlaganje suncu i unos suplementa vitamina D3 kada je to potrebno, kako bi se sprečile negativne posledice po zdravlje. Vitamin D3 se metaboliše sekvencijalno u jetri i bubrezima gde igra važnu ulogu u regulisanju metabolizma kalcijuma i fosfata koji pomažu održavanju normalnih metaboličkih funkcija, takođe je neophodan za zdravlje kostiju. Ljudima je potreban vitamin D3 da bi bili zdravi i da bi se borili protiv infekcija. Ironija je da zimi, kada je ljudima najpotrebniji, većina nas ga ne dobija dovoljno. Zimi, ljudi manje vremena provode napolju, što uzrokuje smanjenu sposobnost stvaranja vitamina D3.

Da li treba da uzimamo suplemente i kome je to najpotrebnije?

Grupe kojima je neophodan vitamin D3 ili su u riziku od nedostatka vitamina D3 uključuju: žene u post menopauzi, muškarce i žene na dugotrajnoj steroidnoj terapiji, starije osobe (koje su kod kuće ili slabo pokretne), trudnice i majke koje doje, ljudi sa hroničnom bolešću bubrega i oboljenjem paratiroidnih žlezda.

Koji su simptomi nedostatka vitamina D3?

Iako retko, ali veliki nedostatak vitamina D3 kod dece može izazvati rahitis. Simptomi ovog stanja su: nepravilan rast kostiju, slabost mišića, deformiteti u zglobovima. Deca sa blagim nedostatkom vitamina D3 mogu imati imaju slabe ili bolne mišiće. Međutim, nedostatak vitamina D3 nije toliko očigledan kod odraslih, a simptomi mogu uključivati: umor, bol u kostima, slabost mišića, bolove ili grčeve u mišićima, promene raspoloženja, uključujući depresiju. Ponekad nedostatak vitamina nije praćen navedenim simptomima, zato se pobrinite da ga obezbedite svom organizmu u dovoljnim količinama.

Da li ste znali?

Ukoliko patite od stanja ili bolesti povezanih sa crevima, vitamin D3 igra važnu ulogu u održavanju zdravlja u gastrointestinalnom traktu. Viši nivoi vitamina D3 smanjuju podložnost inflamatornoj bolesti creva i Kronovoj bolesti, infekcijama creva i pluća kako kod ljudi tako i kod životinja. Sunčev vitamin povećava broj i raznolikost mikroba koji žive u crevima, a koji zajedno smanjuju upale u celom telu. Istraživači su otkrili da pacijenti sa inflamatornom bolešću creva mogu očekivati više neprijatnih simptoma tokom zime, za razliku od drugih godišnjih doba.

Neka istraživanja govore da su ljudi u sunčanim krajevima srećniji od onih u hladnim severnijim zemljama, pogotovu tokom jeseni i zime. Za nas kod kojih je zima već u gostima, sve će se promeniti u proleće, sa prvim zracima sunca koje donosi vitamin D3 i sreću. Do tada, brinite o sebi i unosite optimalne vrednosti vitamina D3 putem hrane i suplemenata. Dodatak vitamina D3 može biti od velike koristi ako ste vegan ili netolerantni na laktozu, ako imate tamniju kožu, ako se ne izlažete puno suncu ili ako patite od određenih medicinskih stanja. Još jedan od načina da dobijete potrebnu količinu potrebnu organizmu je da odlazite sami ili porodično u devedesetominutne šetnje po zimskom suncu i šljokičavom snegu, deleći radost i uživanje u lepotama prirode.

 

Više na temu vitamina D3 možete pročitati u nekom od naših prethodnih blog tekstova:
Vitamin D3 – 3 istine i 3 zabluDe
Pobedite „Jesenji bluz” uvođenjem note D3
VELIKO „DA“ ZA VITAMIN D3
SolD3evit®, SolD3evit® 1000 i i SolD3evit® 2000

Podeli ovaj članak

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email