JESEN STIŽE: KAKO SPREMNO DOČEKATI SEZONU VIRUSA?

Početak škole, žuto lišće, kišobrani i najčešće – kijavica, čajevi i mnoštvo potrošenih papirnih maramica po džepovima. Ovo je slika jeseni. Red je da se upoznamo i otkrijemo kako da je dočekamo spremniji, jači i otporniji na viruse.

Za početak, pitanje koje se retko postavlja jeste: zašto uopšte postoji sezona virusa i gripa? Zašto virus koji u domaćinu (nama) nalazi toplo i ušuškano okruženje od 36°C, uopšte brine da li napolju pada kiša, sneg ili je toplo i sunčano? Ovo pitanje već dugo muči ljude, ali smo tek nedavno počeli da razumemo odgovor. Da bi smo odgovorili na njega, hajde da prvo vidimo sa čim to imamo posla.

Šta je virusna infekcija?

Bilo da je reč o korona virusu ili o nekoj vrsti virusa gripa, influenca (ili engleski flu) zajednički je termin koji označava virusnu infekciju respiratornih organa. Simptomi uključuju i temperaturu, hladan znoj, bolove u celom telu, glavobolju, iscrpljenost i čak neke gastrointestinalne simptome, kao što su povraćanje i proliv.

Još jedna važna odlika virusnih infekcija, kojoj smo nažalost imali prilike da svedočimo širom sveta, jeste da su vrlo zarazne. Prenose se kapljičnim putem — kašljem i kijanjem zaraženog u neposrednoj blizini druge, zdrave osobe.

Otkud virusu sezona?

Kod nas sezona gripa počinje krajem oktobra, ima svoj vrhunac u februaru i završava se u martu. Više je faktora za to.

Prvi je svakako da virusima obično (ne svim i ne uvek) pre prija hladno, suvo vreme za razvoj. Kako temperatura  i vlažnost vazduha opadaju, tako virus jača.

Drugi razlog leži u tome da se, sa početkom jeseni i tokom zime više okrećemo druženju u zatvorenim prostorima, češće primamo goste ili idemo kod prijatelja, posećujemo bioskope, pozorišta, kafiće, restorane, i samim tim, olakšavamo širenje virusa.

Treći razlog leži u sunčevom vitaminu D3, veoma važnom za imuni odgovor. D3 se primarno sintetiše u našoj koži prilikom izlaganja suncu, a od oktobra do marta malo je sunčanih dana, te je većina nas tokom ovog perioda u deficitu. Kako je D3 krucijalan u aktiviranju belih krvnih zrnaca i direktnoj odbrani od virusnih infekcija, tako lekari predlažu doziranu suplementaciju tokom jeseni i zime.

Kako da se zaštitiš od virusa i infekcija?

Ne možemo uvek da izbegnemo viruse, ali treba da brinemo o sebi i uradimo sve što možemo da do zaraze ne dođe. U tome će nam pomoći dva tipa saveta.

Smanjite šanse za zarazu. Ovaj tip saveta odnosi se na to da smanjite verovatnoću da dođete u kontakt sa virusom. Tu su sve one preporuke koje smo naučili napamet tokom krize pandemije, a važe i za sve ostale viruse.

  • Perite ruke često i u trajanju od minimum 20 sekundi.
  • Ne dodirujte nos, usta, oči – naročito kad ste napolju.
  • Svedite boravke u zatvorenim prostorima na minimum.
  • Perite veš na višim temperaturama.
  • Držite distancu ukoliko znate ili sumnjate da je neko zaražen.

Povećajte šanse za dobar imuni odgovor. Drugi tip smernica odnosi se na to kako da ojačamo svoj organizam i osiguramo da naš imunitet reaguje brzo i adekvatno.

  • Birajte zdravu hranu, jer zdravlje na usta ulazi. Pazite da unosite balansiran odnos makro i mikro nutrijenata.
  • Ostanite fizički aktivni. Iako se često ulenjimo sa prvim kišama, redovni treninzi ili čak i duže šetnje veoma su važni za imunitet.
  • Pijte više tečnosti. Osim vode kao savršenog izbora, tu su čajevi i tople supe koje će vas ugrejati i ojačati.
  • Obezbedite sebi dodatne količine cinka, selena, vitamina C, vitamina D, magnezijuma i polifenola tokom sezone virusa. Suplementacijom ćete biti sigurni da ste direktno uneli ključne saveznike u odbrani od infekcija.

Istina je da ne možemo zasigurno sprečiti infekciju i grip, ali je isto tako tačno da možemo posvetiti sebi više pažnje i brige naročito tokom ovih hladnih meseci.

Podeli ovaj članak

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Kako još možeš da brineš o sebi

NAJPOZNATIJI VITAMIN IMUNITETA

Sigurno najslavniji od svih vitamina, nezamenljivi saveznik u borbi protiv virusa i bakterija, sadržan čak i u starom bakinom savetu da pijemo čaj sa limunom tokom prehlade. Vitamin C poznat je i kao „vitamin imuniteta“, i to sa razlogom.

MINERALI U BORBI PROTIV VIRUSA

Da li ste znali da 16 različitih, esencijalnih minerala igra ključnu ulogu u vitalnim ćelijskim procesima svakog dana? Svaki od njih obično ima više funkcija u organizmu, često i ne tako usko povezanih.